Nový

Zákon EU o digitálních službách: Dopad na společnosti


Zákon o digitálních službách Evropská unie

„Celou logikou našich pravidel je zajistit, aby technologie sloužila lidem a společnostem, ve kterých žijeme – ne naopak. Zákon o digitálních službách přinese smysluplnou transparentnost a odpovědnost platforem a vyhledávačů a poskytne spotřebitelům větší kontrolu nad jejich online životem. Dnešní označení jsou obrovským krokem vpřed k tomu, aby se tak stalo.“

Margrethe Vestagerová, výkonná viceprezidentka pro Evropu připravenou pro digitální věk – 25.04.2023

Zákon o digitálních službách (DSA), neboli zákon o digitálních službách, vstoupil v platnost 16. listopadu 2022 . Firmy ale ještě musí splnit některé povinnosti do dalšího termínu 17. února 2024 .

Zákon se vztahuje na všechny digitální služby, které spojují spotřebitele se zbožím, službami nebo produkty, zejména na „velmi velké online platformy a vyhledávače“, jako je Google, vysvětluje Evropská komise. DSA je součástí digitální strategie EU „Evropa připravená na digitální věk“. Je však jen otázkou času, kdy se tyto zákony dotknou celého odvětví. Proto může být pro vaši společnost výhodné tato pravidla uplatnit již nyní.

Vyplývá to z prohlášení na oficiálních stránkách Evropské komise :

„Mikro a malé společnosti budou mít povinnosti úměrné jejich schopnostem a velikosti a zároveň zajistí, že zůstanou odpovědné. Kromě toho, i když mikro a malé společnosti výrazně porostou, budou mít prospěch z cílené výjimky ze souboru povinností během přechodného 12měsíčního období.“

Přeloženo z angličtiny: Mikropodniky a malé podniky budou mít povinnosti úměrné jejich schopnostem a velikosti a zároveň zajistí, že zůstanou odpovědné. A i když mikro a malé podniky výrazně porostou, budou během 12měsíčního přechodného období osvobozeny od řady povinností.

Cílem zákona o digitálních službách je prosazovat bezpečnější online prostředí , zejména v rámci odpovědnosti velmi velkých online platforem.

  • Spotřebitelé a jejich základní práva jsou na internetu lépe chráněni
  • Vytvoření silného rámce pro transparentnost a odpovědnost online platforem
  • Podpora inovací , růstu a konkurenceschopnosti na trhu.

Jak by to mělo vypadat? Dotčené online platformy musí změnit své postupy a přijmout určitá opatření, jako například: B:

  • Platformy musí zakázat reklamu zaměřenou na děti .
  • dát uživatelům možnost neobdržet doporučení na základě profilování
  • Přizpůsobit opatření proti zneužívající reklamě a protireklamě
  • Hlášení porušení

Úplný oficiální seznam opatření naleznete zde .

Následujících 17 velmi velkých online platforem (VLOP) a 2 velmi velké online vyhledávače (VLOSE) musí vyhovovat DSA:

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple App Store
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Play
  • Google mapy
  • Nákupy Google
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • Tik tak
  • Cvrlikání
  • Wikipedie
  • Youtube
  • Zalando

Velmi velké online vyhledávače:

  • Bing
  • Google vyhledávání

Dopad zákona EU o digitálních službách

  • Pro uživatele/občany
    • Lepší ochrana základních práv
    • Větší výběr, nižší ceny
    • Snížené vystavení nelegálnímu obsahu
  • Pro firmy
    • Větší výběr, nižší ceny
    • Přístup na trhy v celé EU prostřednictvím platforem
    • Rovné podmínky pro poskytovatele nelegálního obsahu
  • Pro platformy/poskytovatele digitálních služeb
    • Právní jistota, harmonizace pravidel
    • Snadnější nastavení a rozšíření v Evropě

Jak se můžete nyní připravit

Pokud vaše společnost nepatří mezi velmi velké online platformy, nemusíte zatím na závazky DSA reagovat. Z dlouhodobého hlediska však budete mít prospěch, pokud nyní přijmete následující zásady ochrany osobních údajů:

Informujte a trénujte svůj tým

Zajistěte, aby vaši zaměstnanci, zejména ti, kteří jsou odpovědní za zpracování dat a dodržování předpisů, byli dobře informováni o DSA a jeho potenciálním dopadu na vaše podnikání. Použití vyhrazeného nástroje pro správu souhlasu zvyšuje bezpečnost.

→ Pravidelné aktualizace a přihlášení k odběru příslušných zpravodajů, aktualizací předpisů nebo průmyslových publikací.
Tip: Přihlaste se k odběru našeho měsíčního newsletteru od consentmanager a budete informováni, jakmile vstoupí v platnost nová nařízení o ochraně údajů.

Provádění analýzy nedostatků v souladu

Posuďte své současné postupy v oblasti dat a porovnejte je s požadavky DSA, abyste identifikovali mezery a oblasti pro zlepšení.

→ Spolupracujte s právními odborníky a odborníky na dodržování předpisů a proveďte důkladnou analýzu vašich procesů, zásad a technologií. Vytvořte komplexní zprávu, která zdůrazní oblasti, které vyžadují pozornost, a přidělte zdroje na vyplnění těchto mezer.

Pro rychlou kontrolu souladu můžete také přímo použít náš bezplatný skener webových stránek, který vám poskytne zprávu o shodě s návrhy oblastí, na které se na základě zákonů vztahujících se k vašemu podnikání zaměřit.

Pravidelně kontrolujte a upravujte nastavení ochrany osobních údajů

Pravidelně kontrolujte nastavení ochrany osobních údajů na svých webových stránkách a dalších připojených platformách a upravujte je na úroveň ochrany údajů, kterou potřebujete.

→ Věnujte několik minut tomu, abyste se ve svém nástroji pro souhlas se soubory cookie ujistili, že jste uvedli následující body do souladu s obecnými zásadami ochrany osobních údajů:

  • Optimalizujte rozhraní banneru tak, aby bylo jasné, uživatelsky přívětivé a přístupné.
  • Zahrnout mechanismy odhlášení.
  • Implementujte podrobná nastavení souhlasu.
  • Přizpůsobte možnosti souhlasu.

Navštivte náš bezplatný kontrolní seznam a ujistěte se, že jste na bezpečné straně s klíčovými předpisy o ochraně osobních údajů.

Dodržováním těchto postupů nejen zvýšíte důvěru uživatelů, ale také prokážete svůj závazek k dodržování ochrany údajů a budete lépe připraveni na budoucí změny zákona o ochraně údajů, pokud by se vás týkaly.


více komentářů

Digital Services Act
Že jo

Vztahuje se zákon o digitálních službách (DSA) i na vaši společnost? Online platformy mají další povinnosti

Zákon o digitálních službách stanoví další požadavky na transparentnost pro online platformy. Definice online platformy podle DSA se může vztahovat na vaši firmu. V důsledku toho můžete být požádáni o splnění dalších požadavků na transparentnost DSA. Čtěte dále a zjistěte, zda vaše firma spadá do této kategorie a jaké kroky můžete podniknout, abyste zůstali v […]
A picture of a cookies with a red circle in the middle and the caption 1st party cookies and 3rd party cookies
Nový

Eliminace souborů cookie třetích stran a úprava vašeho nastavení rozsahu souhlasu CMP

Chystané zrušení souborů cookie třetích stran znamená velkou změnu v používání rozsahů souhlasu consentmanager souhlasu. Od června již nebude consentmanager nastavovat soubory cookie třetích stran pod doménou consentmanager . V důsledku této změny budou odstraněny některé z našich možností rozsahu souhlasu, jako je souhlas pro konkrétní účet a souhlas pro konkrétní CMP, používané se soubory […]