Google, poslední z hlavních prohlížečů jako Firefox a Safari, který se pomalu vzdaluje souborů cookie třetích stran, již oznámil, že do konce roku 2024 bude zcela bez souborů cookie třetích stran. Níže vysvětlíme, co to znamená a jak přesně by se to mělo stát!
Soubory cookie hrají důležitou roli při sledování online aktivity na webových stránkách. Umožňují mechanismy, jako je profilování, retargeting a základní provozní funkce online obchodů, jako je ukládání položek do nákupního košíku uživatele. Z tohoto důvodu může mít odstranění souborů cookie třetích stran významný dopad na data sledování, jako je míra konverze. Je vhodné, aby CMO, inzerenti a vydavatelé začali hledat alternativní metody nebo nástroje.
Přehled různých typů souborů cookie
Abychom dále vysvětlili odstranění souborů cookie třetích stran, zde je stručný popis různých typů souborů cookie, zejména dvou nejoblíbenějších: soubory cookie první strany a soubory cookie třetích stran.
Cookies první strany jsou soubory cookie nastavené stejnou doménou. Pokud provozujete webovou stránku elektronického obchodu, vaše soubory cookie první strany pomohou vašim zákazníkům „zapamatovat si“ položky a přidat je do nákupního košíku.
Na druhou stranu, pokud jste na YouTube nahráli video, které je nyní vloženo na váš web, budou nastaveny soubory cookie třetích stran, protože video pochází z domény třetí strany, konkrétně z YouTube.
Poznámka: Je důležité vědět, že soubory cookie první strany mohou nastavit i třetí strany a budou stále fungovat. Příkladem toho je Google Analytics. Google je třetí strana, která na vaší vlastní doméně nastavuje soubory cookie, které můžete použít pro účely její analýzy. Tyto soubory cookie v budoucnu nezmizí, i když jsou nastaveny externí doménou.
Ještě vás nebaví sušenky? (Kdo ne? 🍪) Zde je náš podrobný průvodce všemi soubory cookie. Kromě těch jedlých 😉.
Co se stane, když soubory cookie třetích stran zmizí? Potřebují moje webové stránky stále banner cookie?
Jednoduchá odpověď zní: ano! Stále potřebujete banner cookie. Pamatujte, že pouze soubory cookie třetích stran zmizí, zatímco soubory cookie první strany budou nadále používány. Tyto nepodstatné soubory cookie, například pro marketingovou analýzu, stále vyžadují souhlas, a proto banner cookie. LocalStorage, kde data zůstávají na straně klienta a nejsou automaticky odesílána na server jako soubory cookie, bude nadále existovat. To stále vyžaduje souhlas uživatele podle zákonů na ochranu údajů, jako je GDPR. O to důležitější je získat souhlas s předáváním osobních údajů pomocí cookie banneru.
Otázky, které byste si však měli položit, jsou:
- Jaký typ cookies používáte?
- K čemu soubory cookie používáte?
- Budete používat LocalStorage?
- Kdo nastavuje soubory cookie?
Odpovědi na tyto otázky vám pomohou zjistit, jaké alternativy byste měli použít místo souborů cookie třetích stran.
Kromě toho v Nové pokyny EDBP objasnily, že přenos IP adres spadá pod zpracování ePrivacy, a proto vyžaduje právní základ, který je buď nezbytný, nebo pokud není nezbytný, vyžaduje souhlas. Díky tomu je banner cookie ještě potřebnější.
Oficiální pokyny EDBP naleznete zde.
Připraveno na vyřazení na začátku roku 2024, úplné vyřazení na konci roku 2024
Konec používání cookies třetích stran je již stanoven a o to důležitější je mít přesný přehled o časovém rámci, aby byl dostatek času na přípravu na alternativní způsoby sledování. Podle oficiálního oznámení společnosti Google bude 1 % uživatelů Chrome ovlivněno první fází vyřazování souborů cookie třetích stran, což znamená, že do prvního čtvrtletí roku 2024 nebudou mít povoleny soubory cookie třetích stran. Očekáváme, že v další fázi, do 3. čtvrtletí, bude mít 100 % uživatelů Chrome deaktivované soubory cookie třetích stran.
Ostatní zbývající prohlížeče budou následovat se stejným cílem: do konce roku 2024 již prohlížeče nebudou podporovat soubory cookie třetích stran. Stále více technologií bude následovat a již nebude podporovat používání souborů cookie třetích stran.
Jaký dopad má zrušení souborů cookie třetích stran na webové stránky?
Existují různé scénáře, které si lze po úplném odstranění cookies představit, i když některé změny již mohou být ve vývoji. Mluvíme o
1. méně sledované marketingové cíle a
2. Údaje o publiku třetí strany již nejsou k dispozici.
Pokud pracujete primárně s reklamami a potřebujete mít možnost sledovat své výdaje na reklamu, může být v budoucnu obtížnější zdůvodnit své výdaje na reklamu, protože již nelze zaručit stejnou úroveň viditelnosti.
Tyto změny viditelnosti by také mohly vést k alternativním metodám. Mohlo by to znamenat posun od modelů založených na výkonu k modelům založeným na kliknutích nebo zobrazeních.
Kvalita se stává klíčovou, ať už jako inzerent hledající kvalitní webové stránky nebo jako vydavatel produkující kvalitní obsah. Nyní více než kdy jindy může být kvalita rozhodujícím faktorem při výdajích na reklamu.
Druhý scénář, se kterým musí provozovatelé webů počítat, je téměř jistá eliminace dat třetích stran. Tato data zahrnují mimo jiné profily, nákupní zájmy, pohlaví a věkové kategorie. Místo toho nebudou mít marketéři a vydavatelé jinou možnost, než se spolehnout na data první strany.
Jak se připravit a příležitosti pro majitele webových stránek
Nejlepší je použít data, která již máte. Pokud ne, můžete začít sbírat data.
Začněte údaji, které jste již mohli shromáždit od odběratelů newsletteru, nákupů zákazníků nebo údajů z předchozích průzkumů. A samozřejmě , než začnete zpracovávat osobní údaje , měli byste již mít nastaven banner cookie , aby uživatelé mohli udělit souhlas se shromažďováním svých údajů. Pokud ne, nyní je čas to udělat. Poté můžete začít sbírat data bez jakýchkoli právních problémů!
Závěr: Připravte se na konec souborů cookie třetích stran do
- zaměřit se na kvalitní webový obsah – pro vydavatele i pro inzerenty. Pokud provozujete elektronický obchod, ujistěte se, že obsah vašeho webu je dostatečně atraktivní, včetně fotografií produktů, popisů a použitelnosti vašeho obchodu.
- Podívejte se nyní na alternativy k souborům cookie třetích stran!
- A konečně, použití cookie banneru je velmi důležité, aby bylo možné sbírat všechny druhy dat bez právních problémů! Začněte shromažďovat data první strany hned teď.
Se consentmanager bude váš banner připraven k použití během několika minut – a je to zdarma. Vyzkoušej to teď!