Dne 17. dubna 2024 zveřejnila Evropská rada pro ochranu údajů ( EDPB ) stanovisko k modelu souhlasu nebo platby, který zavedly velké online platformy, jako je Meta. Podrobné shrnutí tohoto tématu naleznete v našem nedávném příspěvku na blogu zde .
V rámci tohoto modelu mají spotřebitelé na výběr, zda souhlasí se zpracováním svých osobních údajů pro personalizovanou reklamu nebo zaplatí za službu, která neshromažďuje a nezpracovává jejich údaje.
Dne 23. dubna 2024 zveřejnila IAB Europe svou odpověď na stanovisko EDPB , ve které vyjádřila určité obavy:
- IAB Europe se obává, že se stanovisko EDPB odchyluje od ustálené judikatury Evropského soudního dvora. Prohlášení o modelu „Consent or Pay“ a personalizované reklamě jsou příliš abstraktní a mohla by pro společnosti vést k větší právní nejistotě.
- IAB Europe se také domnívá, že EDPB zkresluje model souhlasu nebo platby jako systém, ve kterém jsou práva na ochranu údajů luxusem, protože se vztahují pouze na ty, kteří si je mohou dovolit.
- EDPB navrhuje, že by měla existovat bezplatná alternativa bez reklamy a místo toho využívá kontextovou reklamu jako alternativní zdroj příjmů. Neexistují však žádné empirické důkazy, že se jedná o finančně atraktivní alternativu pro společnosti. GDPR dále nevyžaduje, aby společnosti tímto způsobem měnily své obchodní modely. Z tohoto důvodu se IAB Europe domnívá, že tato rovnováha mezi právy na ochranu údajů a svobodou podnikání není v návrhu EDPB zohledněna.
Vzhledem k těmto problémům a záměru EDPB vyzývá IAB Europe k veřejné konzultaci, aby bylo zajištěno, že připravované pokyny přesně odrážejí obavy a zájmy všech zúčastněných stran.
Chcete být informováni o nejnovějším vývoji na toto téma? Pak se přihlaste k odběru našeho newsletteru → https://www. consentmanager