Francouzský úřad pro ochranu osobních údajů CNIL je v posledních týdnech velmi aktivní a uděluje různé sankce za nesprávný popis cookies a zpracování dat na webových stránkách velkých společností. Zde je stručný přehled.
Google – pokuta 100 milionů eur
Začátkem prosince 2020 byl udělen dosud největší trest za „porušení souborů cookie“ – zde proti Googlu. Celkem CNIL uložil pokutu 100 milionů eur – 60 milionů vůči společnosti Google LLC a 40 milionů vůči společnosti Google Ireland Ltd. V obou případech jde o to, že návštěvníci vyhledávače google.fr nebyli dostatečně informováni o reklamních cookies bannerem vytvořeným Googlem.
Zvláštní na tomto případu je, že podle GDPR by byl ve skutečnosti odpovědný irský úřad pro ochranu osobních údajů DPC. Aby mohl CNIL stále uložit sankci, spoléhá se proto na směrnici o soukromí a elektronických komunikacích, nikoli na GDPR.
Vysvětlení sankcí CNIL ohledně Google (anglicky).
Amazon – pokuta 35 milionů eur
Spolu s výše zmíněnou pokutou vůči Googlu byla oznámena i pokuta vůči Amazonu: 35 milionů eur. I v tomto případě jde o to, že reklamní cookies byly nastaveny bez souhlasu návštěvníků (zde na amazon.fr). I zde bylo jako základ použito ePrivacy a nikoli GDPR.
Vysvětlení CNIL Francie k sankcím pro Amazon (anglicky).
Carrefour – pokuta 3 miliony eur
Dobrý týden před společnostmi Google a Amazon uložila CNIL na konci listopadu společnosti Carrefour (jeden z největších online obchodů ve Francii) pokutu ve výši přibližně 3 milionů eur. Pokuta jde na 2,25 milionu pro Carrefour a dalších 800 000 EUR pro Carrefour Banque. V obou případech jde také o špatně nastavené cookies a chybějící souhlas.
Více informací na CNIL (francouzsky).