Nový

IAB GPP: Nová náhrada IAB TCF


IAB představila svůj nejnovější standard v září: IAB GPP. Zde vysvětlujeme, co se za tím skrývá, jak se používá a proč se GPP stává náhradou za IAB TCF v3.

IAB TCF v2 jako základ

V Evropě je standard IAB TCF v1 od roku 2018 měřítkem všech věcí, pokud jde o přenos souhlasu z webových stránek dalším účastníkům trhu (obvykle inzerentům). V roce 2020 byla vydána nová verze s IAB TCF v2, která přinesla různá vylepšení. Od té doby se toho ale hodně stalo a bylo přidáno mnoho nových požadavků, které nejsou implementovány v TCF v2. To zahrnuje:

  • TCF je v Belgii kritizována v souvislosti s různými faktory. Technicky je tedy nutná aktualizace, aby bylo možné vyhovět novým požadavkům úřadů
  • Od TCF v2 se používání TCF na jedné straně změnilo (vidíme mnohem více případů omezení vydavatelů), na druhé straně bylo do GVL organizace IAB („Global Vendor List“) zahrnuto mnoho nových dodavatelů. Oba zajišťují, že řetězec souhlasu roste a stává se tak stále větším problémem.

Kromě Evropy je nyní řada dalších regionů tak daleko, že je potřeba jednotný standard souhlasu. Po Evropě a Kalifornii je nutné od 1. ledna 2023 vysílat odpovídající signály také pro Kanadu, Virginii, Colorado, Utah a Connecticut. Dá se také předpokládat, že v blízké budoucnosti budou následovat další regiony. TCF je však určen pouze pro Evropu (GDPR) a jeho pouhé pokaždé zkopírování nebude pro poskytovatele dlouhodobě udržitelné. Proto je zapotřebí nové řešení, které na jedné straně řeší problémy TCF a na druhé straně je dostatečně flexibilní a široké, aby jej bylo možné implementovat pro mnoho nových regionů.

Globální platforma ochrany osobních údajů

Odpovědí na výše uvedené problémy je nyní GPP neboli Global Privacy Platform. GPP, součást IAB Tech Lab, je především technickou specifikací, nikoli výslovně „zásadou“. Zejména reguluje, jak je strukturován „Řetězec souhlasu“, která rozhraní API jsou k dispozici a jak CMP, vydavatelé a prodejci vzájemně spolupracují. Namísto stanovení pevného pořadí jako u TCF však GPP definuje pouze „stavební sadu“ prvků, z nichž pak mohou regionální specifikace použít. Pokud tedy některý region chce zítra nabídnout nové technické řešení, může tak učinit velmi snadno na základě GPP – aniž by musel psát obrovské a rozsáhlé vlastní technické specifikace. Vše, co musí Region udělat, je vytvořit politiku („Pravidla“) a napsat Manfist. Ten upravuje technickou strukturu informací a automaticky slouží jako základ pro všechny funkce GPP.

Fibonacciho ke kompresi

Jedním z hlavních problémů IAB TCF v2 (Evropa) je rostoucí velikost řetězců souhlasu, nazývaných také TCString. Zatímco řetězec souhlasu „vše odmítnuto“ má obvykle jen přibližně 60 znaků, řetězec souhlasu „vše přijato“ může mít 300 nebo 500 znaků. Pokud je seznam poskytovatelů webu velmi dlouhý nebo existují omezení vydavatele, může mít řetězec TCString také několik kilobajtů (tj. tisíce znaků). Takto dlouhé řetězce zpomalují rychlost načítání webových stránek, způsobují problémy s pamětí a v některých případech mohou dokonce způsobit, že webové stránky se stanou nedostupnými.

Řešení problému se nazývá Fibonacci. Kolem roku 1202 italský matematik vymyslel matematickou sekvenci, kterou by bylo možné jednoduše popsat čísla. Číselné sekvence přenesené do dnešních počítačových systémů se nakonec používají pro kompresi: namísto mnoha dlouhých bitových řetězců s IAB TCF v2 GPP jednoduše komprimuje číselné sekvence s Fibonacciho čísly do velmi krátkých bitových sekvencí. A výsledek je působivý: Zatímco délka řetězců odmítnutí souhlasu zůstává víceméně stejná, v některých případech se zkrátí o 70 %, zejména v případě dlouhých řetězců souhlasu. Řetězec souhlasu IAB TCF, který měl dříve 1000 znaků, mohl být v GPP reprezentován pouze asi 300 znaky.

IAB TCF Kanada a státy USA jako první test

Kanada bude prvním regionem, který bude používat nový standard GPP. IAB TCF Canada se poskytuje výhradně prostřednictvím GPP: Pokud chce vydavatel nebo prodejce využít signály pro kanadský trh, musí (pouze) GPP implementovat. Ačkoli je TCF Canada z velké části kopií 1:1 IAB TCF v2 (Evropa), liší se technicky, pokud jde o přístupovou cestu a kódování.

Kromě Kanady vstoupí 1. ledna 2023 v platnost nebo budou zavedeny úřady v různých státech USA také nové zákony na ochranu údajů. Kromě IAB TCF Canada pravděpodobně IAB tento měsíc zveřejní další specifikace GPP pro Colorado, Utah nebo Virginii.

správce souhlasu a GPP

Při vývoji GPP sehrál klíčovou roli tým správce souhlasu. Například generální ředitel konsenzního manažera Jan Winkler je hlavním vývojářem za technickou specifikací GPP v IAB, a je tedy zodpovědný za návrh a implementaci nového standardu v IAB. Žádný jiný CMP neměl tak silný dopad na nový standard. To je zvláštní výhoda pro zákazníky se správcem souhlasu: Vzhledem k tomu, že všechny technické specifikace IAB musely být předem otestovány, má správce shody již všechny součásti, které budou v budoucnu tvořit GPP. Souhlasný správce proto bude prvním CMP, který nový standard plně podporuje. Zákazníci, kteří chtějí využívat GPP pro Kanadu, Colorado, Utah, Virginii, Connecticut nebo Evropu, tak mohou učinit od naší říjnové aktualizace. Zákazníci se správcem souhlasu jsou (opět) měsíce před všemi ostatními poskytovateli a mohou si tak zajistit lepší pozici na trhu.


více komentářů

New regulations US 2024
Že jo

Nové zákony USA na ochranu soukromí vstoupí v platnost v roce 2024: Aktualizujte svá nastavení ochrany osobních údajů specifická pro USA

Ve Spojených státech vstoupí nové zákony na ochranu údajů v platnost v druhé polovině roku 2024 – na Floridě, Texasu, Oregonu a Montaně . Společnosti, které působí v těchto státech nebo mají v těchto státech zákazníky, musí přezkoumat své postupy ochrany údajů, aby zajistily soulad s novými zákony na ochranu údajů. Abychom vám tento proces […]
Nový, Všeobecné

consentmanager Tool Spotlight: Možnosti integrace v řídicím panelu CMP

V tomto měsíci Tool Spotlight se blíže podíváme na integrační funkce , které najdete na řídicím panelu CMP consentmanager . Ty jsou výsledkem rozšířené vývojové práce mezi consentmanager a odpovídajícími nástroji, což znamená, že můžeme našim uživatelům nabídnout možnost aktivovat integraci jednoduchým kliknutím přímo v jejich CMP dashboardu. Nejnovější možnosti zahrnují integraci Google Consent Mode […]