Že jo

YouTube a GDPR – Tipy pro používání videokanálu v souladu s předpisy o ochraně údajů


Mnoho společností si uvědomuje důležitost sociálních médií pro efektivitu jejich online marketingu. Podle hesla „obrázek (nebo video) řekne více než 1000 slov“ se vedle klasického Facebooku používá zejména Instagram a YouTube. Pokud také používáte YouTube jako firemní kanál a možná chcete shromažďovat data od uživatelů, měli byste být opatrní: soubory cookie YouTube a GDPR nemusí mít nutně stejný průnik. To znamená, že byste měli věnovat pozornost několika věcem, aby byla integrace videí z YouTube v souladu s GDPR. Jinak hrozí varování a za určitých okolností i přísné sankce.

Tento přehled shrnuje to nejdůležitější o YouTube a GDPR – konkrétně o tématu cookies a souhlasu YouTube . Máte-li jakékoli dotazy, správnou kontaktní osobou je specializovaný poskytovatel správy souhlasu, jako je například správce souhlasu.

Řešení souhlasu pro chytré televizory

Co upravuje GDPR?

GDPR je zkratka pro General Data Protection Regulation. Jedná se o soubor pravidel Evropské unie, který je účinný od 25. května 2018 a doplňuje německý federální zákon o ochraně údajů (BDSG). Účelem nařízení je ochrana osobních údajů . Patří sem nejen klasika jako jméno a datum narození. Počítá se i IP adresa počítače nebo mobilního telefonu, protože tyto údaje jsou v zásadě vhodné pro zjištění osoby, která za uživatelem stojí.

GDPR se skládá z úvodních zásad a mnoha složitých předpisů, které jsou pro laika těžko zařaditelné. Nařízení se vztahuje na všechny společnosti nebo instituce, sdružení nebo kluby, které shromažďují, ukládají a zpracovávají data od lidí – offline i online. Existuje celá řada práv, která mají zájemci nebo zákazníci podle GDPR – například právo na informace, právo na souhlas s určitým zpracováním údajů nebo právo na výmaz. Podrobněji je rozebrán zejména souhlas (souhlas) , protože souhlas uživatele je něco, co je třeba dodržet, pokud jde o cookie YouTube.

Co má videoplatforma společného s ochranou dat?

Stále existuje mnoho lidí, kteří si myslí, že YouTube je v souladu s GDPR, protože mohou sledovat videa platformy, aniž by byli přihlášeni do Googlu. Ale i to je chyba. Pokud například používáte jedno z mnoha softwarových řešení, pomocí kterých můžete detekovat a vypnout sledovací soubory cookie, rychle zjistíte, že – podobně jako na jiných webových stránkách – se nenápadné soubory cookie stále hemží sběrem dat. Cookies jsou tedy určitě k dispozici, i když nejste přihlášeni na YouTube . Kromě souborů cookie YouTube je shromažďování údajů pro účet Google obzvláště důležité z hlediska ochrany údajů.

Co má YouTube společného s Googlem?

Google je znovu a znovu zmiňován v souvislosti s YouTube a GDPR nebo souhlasem YouTube a cookies. Důvod je jednoduchý: YouTube patří společnosti Google – a když se zaregistrujete nebo přihlásíte na YouTube, uděláte to pomocí svého účtu Google. A to je přesně důvod, proč jsou ochránci soukromí vůči souborům cookie YouTube podezřelí.

Ist Ihre Webseite konform? Finden Sie es heraus mit unserer Checkliste

Checkliste herunterladen

Sušenky pod lupou

Co přesně jsou soubory cookie, co dělají „cookies“ na YouTube a proč jsou tak důležité? Cookies jsou malé textové soubory, které se ukládají do počítače nebo chytrého telefonu při surfování v prohlížeči. Pro provozovatele webových stránek samozřejmě slouží velmi specifickému účelu: sledování. Sledování je sledování uživatelů na webu s cílem vyvinout vhodné marketingové strategie. Internetový obchod například uloží nákupní košík a zakliknuté produkty a ID relace příslušného počítače. Návštěvníci tak při surfování dostávají vhodné nabídky – ať se jim to líbí nebo ne. Možná jste již se svým stacionárním počítačem procházeli nabídky velkých online gigantů a později se vám podobné reklamy zobrazily na vašem smartphonu? To je přesně výsledek virtuálních cookies. Mnoho lidí to vnímá jako „špionáž“, a proto se soubory cookie dostaly pod drobnohled úředníků pro ochranu osobních údajů.

Ochrana osobních údajů a účet Google

Pokud si otevřete účet Google, budou se shromažďovat a ukládat také údaje pro jeho použití (včetně například obnovy hesel a zabránění zneužití). Tyto informace nejsou příliš vyčerpávající – jsou vyžadovány jméno, datum narození, e-mailová adresa a telefonní číslo. To vypadá docela bezproblémově. Ale – a to je důležitý faktor, pokud jde o YouTube a ochranu dat – každý, kdo surfuje v otevřeném účtu Google, bude sledován se všemi svými daty. To automaticky znamená, že uživatel musí prohlásit svůj souhlas – souhlas s používáním souborů cookie YouTube .

GDPR – souhlas jako důležité kritérium

Hlavním a posledním nařízením GDPR je ochrana osobních údajů. V této souvislosti je základním prvkem obecného nařízení o ochraně údajů to, že uživatelé musí dát souhlas se shromažďováním údajů . To upravuje článek 6 GDPR, který má nadpis „Zákonnost zpracování“ :

„(1) Zpracování je zákonné, pouze pokud je splněna alespoň jedna z následujících podmínek:
a) Subjekt údajů udělil souhlas se zpracováním svých osobních údajů pro jeden nebo více konkrétních účelů;
[…]“

DSGVO § 6

To znamená – také pro integraci videí z YouTube do vašeho webu – že souhlas uživatele je povinný. To lze realizovat prostřednictvím klasického cookie banneru nebo specifického vyskakovacího okna. Tím umožníte uživateli vybrat soubory cookie, které povolí. Tomuto povolení se říká souhlas. Pokud jde o výběr, měli byste v ideálním případě nabídnout uživateli, který si na vašem webu prohlíží propojené video YouTube, tři možnosti na výběr:

  • souhlas se sběrem cookies, který jako provozovatel webu navrhujete
  • Souhlas pouze s těmi cookies, které jsou nezbytné pro používání webu z právních a technických důvodů nebo jsou povinné
  • souhlas s cookies, který uživatel sestavuje uživatelem definovaným způsobem

Bez ohledu na to, kterou ze tří variant si uživatelé vašeho webu a vložených videí na YouTube vyberou: Soubory cookie YouTube jsou právně bezpečné a u videí z YouTube jste komplexně dodrželi GDPR.

 

Zůstaň aktualní!

Odebírat novinky

Použít videoobsah – bez souhlasu?

To není dobrý nápad! Z právního hlediska se jedná o šedou zónu, která vás jako poskytovatele videí na YouTube vystavuje riziku GDPR. Můžete zobrazit banner cookie s obecným upozorněním na shromažďování souborů cookie a poté nechat uživatele rozhodnout, zda budou pokračovat v procházení nebo ne. Takové použití souborů cookie YouTube však není v souladu se zákonem. Je důležité získat aktivní souhlas od uživatele . A tuto aktivitu byste měli zajistit tak, že návštěvník vašeho webu bude muset kliknout na zaškrtnutí, aby mohl používat určitý obsah. Tímto způsobem zajistíte, aby byla vaše nabídka na YouTube v souladu s GDPR a ochránili se před varováními od právníků hospodářské soutěže a skupin na ochranu spotřebitelů i před nepříjemnými sankcemi ze strany úřadů na ochranu osobních údajů v případě nerespektování GDPR a BDSG/TTDSG.

Mnoho provozovatelů webových stránek se také domnívá, že sledování videí z YouTube je v souladu s GDPR, pokud se uživatelé odhlásí ze svého účtu Google. Ale i to je všechno, jen ne doporučená strategie pro zajištění kompatibility YouTube s GDPR. Zaprvé, provozovatel webu nemůže uživatele donutit k uzavření účtu. A za druhé, stále se bude shromažďovat dostatek souborů cookie YouTube. Logicky tedy zvolte čistou strategii a vodotěsný souhlas uživatelů se soubory cookie YouTube.

Souhlas s ukládáním dat je bezpodmínečně nutný, zejména pokud kombinujete sledování pomocí cookies s tzv. rozšířeným porovnáváním dat .

Pokročilé odsouhlasení dat – co to přesně je?

Pokud jde o YouTube a GDPR, je zvláště důležité rozlišovat mezi klasickým sběrem souborů cookie a používáním souborů cookie YouTube pro možné rozšířené porovnávání dat. Pokročilé přiřazování údajů znamená, že provozovatelé webových stránek doplňují údaje shromážděné soubory cookie YouTube údaji, které již sami uložili, jako jsou seznamy zákazníků. Pověřenci pro ochranu údajů k tomu přistupují obzvláště kriticky, protože čím více údajů je shromážděno, tím snazší je vyvozovat závěry o lidech, kteří za tím stojí . A to je přesně to, co předpisy o ochraně dat bez souhlasu při sledování pomocí souborů cookie YouTube neumožňují. Takže: Používáte-li soubory cookie YouTube v rámci rozšířeného porovnávání dat, souhlas s cookie YouTube musí implementovat uživatel, jinak nebude používání YouTube v souladu s GDPR.

Google Double Click – co to je a co to znamená pro YouTube a GDPR?

YouTube patří společnosti Google LLC. a proto také podléhá podmínkám ochrany údajů skupiny USA. To platí i pro její reklamní platformu. Double Click je reklamní produkt společnosti Google a zahrnuje rozsáhlé sledování uživatelských dat. Konkrétně to znamená: Pokud využíváte služby YouTube vkládáním videí YouTube na webové stránky, služba z USA to kombinuje s komplexním sledováním uživatelů, kteří takové nabídky využívají . Pokud například používáte Facebook Pixel, musíte samozřejmě také implementovat předpisy o ochraně dat. Pokud ale používáte YouTube a tím nepřímo i Google, jsou opatření na ochranu dat obzvláště důležitá. Takže: Zajistěte, aby byla integrace videí z YouTube v souladu s GDPR!

Níže naleznete několik tipů, jak profesionálně implementovat souhlas s používáním souborů cookie YouTube a jak zajistit soulad YouTube s GDPR. Specialisté na YouTube a GDPR jsou poskytovatelé správy souhlasu, jako je správce shody.

1. Zásady ochrany osobních údajů a pověřenec pro ochranu osobních údajů

Solidní prohlášení o ochraně údajů je vrcholem a cílem profesionální webové stránky, která je v souladu s ochranou údajů. V této souvislosti můžete také odkázat na služby Google a jeho odkaz na sledování vložených videí YouTube. Můžete také popsat, že každý uživatel může přispět k vlastní ochraně dat, například tím, že vznese námitku proti opatřením sledování společnosti Google nebo provede příslušná nastavení ve svém účtu Google. Uveďte také pověřence pro ochranu osobních údajů, který je odpovědný za webové stránky vaší společnosti. Můžete to pojmenovat interně nebo objednat externě.

2. Získejte souhlas od uživatelů

Souhlas uživatele s akcemi citlivými na údaje je také nezbytný pro webovou stránku, která je v souladu s ochranou dat a její používání. Používejte bannery cookie, které uživatelům umožňují vybrat různé možnosti. Tento výběr, tedy vědomé kliknutí na možnost, má rozhodující vliv na to, zda k souhlasu s cookies YouTube dojde či nikoli. Jednoduše řečeno: Pokud se uživatel rozhodne pro určité zaškrtnutí, a tedy speciální možnost pro soubory cookie, znamená to sledovatelnou a ověřitelnou činnost , že ustanovení na YouTube a DSGVO jste plně dodrželi. Vytvoříte tak základ pro to, aby vaše webové stránky nemohly být napadeny pracovníky ochrany osobních údajů a konkurenty.

3. Použijte rozšiřitelný režim ochrany dat

Vložení videa z YouTube na váš web je snadné i pro laiky. Funguje to takto:

  1. vyberte vhodné video
  2. stiskněte tlačítko „Sdílet“.
  3. vyberte možnost „Vložit“.
  4. Použijte možnost „Zobrazit více“.
  5. vyberte režim „rozšířená ochrana dat“.
  6. Zkontrolujte vygenerovaný odkaz
Při vkládání videa na YouTube povolte možnost rozšířeného režimu soukromí

Oproti klasickému odkazu pro vložení se generuje speciální odkaz: Pokud se odkaz objeví s URL www.youtube-nocookie.com, můžete si být jisti, že cookies YouTube jsou používány v souladu s GDPR a jednáte v souladu s předpisy o ochraně údajů. (Důležité: Souhlas s vložením YouTube je stále vyžadován!)

4. Používejte Blokování dynamického obsahu správce souhlasu

Pokud na svém webu používáte správce souhlasu jako banner souborů cookie, můžeme video YouTube automaticky zablokovat a místo něj zobrazit náhledový obrázek. Pokud uživatel dosud YouTube neschválil, je chráněn a zároveň vidí, co v tomto okamžiku mohl vidět (tj. náhled videa na YouTube) spolu s možností toto video výslovně aktivovat.

Proveďte test: Pokud jste ještě nedali souhlas s YouTube na našem webu, měli byste nyní vidět náhled zde:

Pokud jste již udělili souhlas s YouTube na našem webu, postupujte následovně: Kliknutím na ikonu správce souhlasu vlevo dole vyvoláte nastavení souborů cookie, zrušíte výběr YouTube a uložíte. Poté nechte stránku znovu načíst.

5. Zkontrolujte alternativy

Někdy není nezbytně nutné, aby se jednalo o YouTube video, které je třeba vložit na webovou stránku. Videa lze zadávat i klasickým HTML

Často kladené otázky

Nejste si jisti, zda potřebujete CMP?

Abychom vám pomohli s věcmi, jako je GDPR, CMP a souhlas, sepsali jsme zde nejčastější dotazy.

YouTube a soubory cookie nebo YouTube a GDPR velmi dobře známe, a to jak technicky, tak právně. Jsme partnerem, se kterým můžete legálně integrovat videa z YouTube na svůj web se souhlasem s cookies.

Ne nutně, protože mají stejné problémy s ochranou dat . Metody, které zlepšují ochranu dat na Vimeo, jsou obvykle vhodné i pro větší ochranu dat na YouTube.

Některé společnosti tuto úvahu berou, protože nechtějí porušovat ochranu dat. Videa na YouTube jsou však efektivní : integrovaná do webových stránek nabízí uživatelům atraktivní přidanou hodnotu a integraci YouTube lze implementovat způsobem kompatibilním s GDPR.

Cookies YouTube jsou formou sledování. Ne každé sledování je však zakázáno. Existuje také sledování, které je přijatelné podle zákona o ochraně údajů se souhlasem dotčeného uživatele – tzv. souhlas s cookies YouTube. S tímto souhlasem je shromažďování údajů prostřednictvím sledování při používání videí z YouTube implementováno v souladu s GDPR.

Obecné nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů se vztahuje na každého , kdo shromažďuje, uchovává a zpracovává údaje fyzických osob. Týká se to firem i všech ostatních institucí, které to dělají. Zejména nařízení GDPR jsou relevantní pro automatický sběr dat a sledování uživatelů v moderní online oblasti.

Upozorňujeme, že nemůžeme poskytovat právní poradenství. Některé body tohoto FAQ se také mohou v průběhu času měnit nebo být soudy vykládány odlišně. Proto se vždy poraďte se svým právníkem!


více komentářů

EDPB opinion on pay or consent model
Nový, Že jo

Nedávné rozhodnutí EDPB o modelech „Souhlas nebo platba“ pro online platformy

Regulační orgány Nizozemska, Norska a Německa (Hamburk) požádaly Evropský výbor pro ochranu údajů ( EDPB ) o stanovisko, zda velké online platformy mohou používat modely „souhlas nebo zaplať“ pro behaviorální reklamu založenou na platném a dobrovolném základě. souhlas uživatele. Pozadím bylo zavedení modelu předplatného ze strany společnosti Meta v říjnu 2023, ve kterém mají uživatelé […]
New regulations US 2024
Že jo

Nové zákony USA na ochranu soukromí vstoupí v platnost v roce 2024: Aktualizujte svá nastavení ochrany osobních údajů specifická pro USA

Ve Spojených státech vstoupí nové zákony na ochranu údajů v platnost v druhé polovině roku 2024 – na Floridě, Texasu, Oregonu a Montaně . Společnosti, které působí v těchto státech nebo mají v těchto státech zákazníky, musí přezkoumat své postupy ochrany údajů, aby zajistily soulad s novými zákony na ochranu údajů. Abychom vám tento proces […]