Nový

Zákon o digitálních trzích: Zákon o digitálních trzích je jednoduše vysvětlen


Zákon o digitálních trzích EU

Zákon EU o digitálních trzích (DMA), také známý jako zákon o digitálních trzích, si klade za cíl udržet zdravou úroveň hospodářské soutěže mezi digitálními společnostmi tím, že uvaluje určitá pravidla a sankce za nedodržení „vrátných“. největší digitální platformy, které v současnosti dominují online prostoru. Zároveň si klade za cíl podporovat inovace na online trhu a chránit práva a zájmy firem i spotřebitelů.

Zákon o digitálních trzích (DMA) vstoupil v platnost na začátku listopadu 2022, jeho ustanovení jsou účinná od 2. května 2023 a Komise má pouze pravomoc tato ustanovení vymáhat.

Na koho se DMA vztahuje?

Zákon o digitálních trzích se vztahuje na takzvané „gatekeepery“, tedy velké online hráče na digitálním trhu, kteří jsou vybíráni podle určitých kvantitativních kritérií a regulováni v rámci DMA, aby se zabránilo možnému zneužití tržní síly.

6. září 2023 Evropská komise určila šest vrátných, kteří musí šest měsíců po tomto datu splňovat standardy shody DMA.

Šest zmíněných strážců brány bylo:

  1. abeceda
  2. Amazonka
  3. Jablko
  4. Byte Dance
  5. Meta
  6. Microsoft

Níže je graf zveřejněný Evropskou komisí, který ukazuje šest vrátných a jejich hlavní platformy.

Služba Digital Markets Act Gatekeepers & Core Platform Service

Zdroj obrázků: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_23_4328

Jaká kritéria použila Evropská komise k identifikaci vrátných?

Byla použita tři hlavní kvantitativní kritéria:

  1. Společnost generuje určitý roční obrat v Evropském hospodářském prostoru a nabízí službu centrální platformy minimálně ve třech členských státech EU;
  2. Společnost poskytuje službu centralizované platformy více než 45 milionům aktivních koncových uživatelů měsíčně s bydlištěm nebo se sídlem v EU a více než 10 000 aktivních podnikových uživatelů s bydlištěm v EU ročně; a
  3. společnost v posledních třech letech splnila druhé kritérium.

Jaká jsou pravidla a sankce zákona o digitálních trzích?

Jsou co dělat a co ne, které musí strážci brány dodržovat. To vše s cílem přispět ke spravedlivé hospodářské soutěži, inovacím a prospěchu spotřebitelů.

Podle Komise existuje několik příkladů toho, co dělat a co ne.

Strážci brány to musí v budoucnu udělat:

  • Umožněte třetím stranám v určitých situacích pracovat s vlastními službami Gatekeepera.
  • Udělte svým firemním zákazníkům přístup k datům, která generují při používání platformy Gatekeeper.
  • Poskytněte inzerentům a vydavatelům potřebné nástroje a informace k vlastní kontrole reklam hostovaných službou Gatekeeper.
  • Nabídněte firemním zákazníkům příležitost inzerovat a uzavírat smlouvy se svými zákazníky mimo platformu Gatekeeper.

V budoucnu již nebude platformám gatekeeperů povoleno:

  • Hodnotit služby a produkty nabízené samotným Gatekeeperem lépe než srovnatelné služby a produkty nabízené třetími stranami na platformě Gatekeeper.
  • Zabraňte spotřebitelům v kontaktu se společnostmi mimo jejich platformu.
  • Zabraňte spotřebitelům v odinstalování předinstalovaného softwaru nebo aplikací, pokud si to přejí.
  • Sledování koncových uživatelů mimo službu základní platformy správce brány pro účely cílené reklamy bez skutečného souhlasu.

❗Nedodržení může vést k sankcím ve výši až 10 % celosvětového ročního obratu společnosti a až 20 % v případě opakovaného porušení.

Další kroky?

Vrátní nyní musí dodržovat „dos and not“ stanovené Evropskou komisí a předložit Komisi EU zprávu popisující opatření přijatá k dodržování předpisů. Kromě toho musí předložit Komisi EU zprávu popisující techniky používané k vytváření uživatelských profilů.

Prosazování zákona o digitálních trzích (DMA) tedy povede ke spravedlivějším podmínkám mezi správci bran a menšími společnostmi, včetně potenciálních nových účastníků.

Zůstaňte informováni a připravte se na změny, které zákon o digitálních trzích přinese.

Přihlaste se k odběru našeho zpravodaje , abyste zůstali v obraze, nebo si ještě dnes otestujte, zda vyhovujete našim požadavkům, pomocí našeho bezplatného nástroje pro kontrolu webových stránek souborů cookie .


více komentářů

Všeobecné

Newsletter 09/2024

Nové funkce: Nástroj Data Subject Rights (DSR). GDPR stanoví, že dotčení (jako jsou návštěvníci webových stránek, zákazníci nebo jiné osoby, jejichž údaje jsou zpracovávány) mají určitá práva. To zahrnuje zejména možnost dotazovat se na svá práva a dostávat informace o zpracovávaných údajích. Mezi práva patří mimo jiné: Náš nový nástroj DSR vám nyní umožňuje poskytnout […]
consentmanager logo with the text ‘consentmanager is a Google CMP Gold Partner’ on the left side. Gold medal with a ribbon next to a shield with the text ‘Certified CMP Partner’ in Google brand colours.
Nový

consentmanager dosáhl zlatého statusu jako partner Google CMP

consentmanager byl certifikován jako Gold Tier CMP Partner v partnerském programu Google Consent Management Platform (CMP). Tento status nám byl udělen na základě následujících kritérií: Nejnovější vývoj v partnerském programu Google CMP přináší našim zákazníkům významné výhody. Nyní můžete svůj banner souhlasu integrovat se službami Google Ads, Google Analytics a Správce značek Google přímo z […]