Že jo

Dostali jste varování Google Fonts? Zde je návod, jak tomu čelit


V současné době se zejména v Německu a Rakousku zdá, že existuje několik stovek freeriderů, kteří přijali „rozsudek Google Fonts“ (LG Mnichov, rozsudek ze dne 20. ledna 2022, Az. 3 O 17493/20) jako příležitost rychle ušetřit pár eur vydělat. Kromě čistě soukromých „upozornění“, která jsou zasílána e-mailem, nyní dostáváme také zprávy o právních varováních od advokátních kanceláří. Zde vám přesně řekneme, co s tím můžete dělat.

DŮLEŽITÉ: ŽÁDNÉ PRÁVNÍ PORADENSTVÍ

Upozorňujeme, že tento blogový příspěvek nepředstavuje právní poradenství. Pro podrobnější informace se v každém případě obraťte na svého právníka nebo právního poradce. Body uvedené v tomto článku představují pouze osobní názor a průmyslové znalosti autora a měly by být v každém případě před použitím právně zkontrolovány!

Pozadí: Google Fonts a LG Mnichov

Google Fonts jsou písma, která mohou weboví designéři použít k oživení webu a vytvoření něčeho výjimečného. Výhodou pro webdesignéry je, že jsou zdarma a super snadno se integrují – téměř žádné úsilí, maximální užitek.

Kromě přímé integrace webovým vývojářem přichází Google Fonts na web také jinými způsoby, například při použití jiných služeb Google, jako jsou Mapy Google nebo Google reCaptcha. Některé z těchto služeb používají písma Google, aby samy vypadaly „hezky“. Provozovatel webu tedy může „přinést fonty do domu“, aniž by o nich přímo věděl.

Problém s písmy: Vzhledem k tomu, že se načítají přímo ze serverů Google, Google automaticky obdrží IP adresu a jakákoli další data návštěvníka. Jako poskytovatel v USA vyžaduje tento proces načítání „zvláštní ochranu“ – obvykle proto, že písma se načítají pouze se souhlasem. Žádná písma bez souhlasu.

V řízení před mnichovským krajským soudem na začátku roku 2022 šlo také o Google Fonts na webu. V důsledku řízení byl provozovatel webu uznán vinným z porušení GDPR a byla mu přiznána „náhrada škody“ ve výši 100 EUR. Freerideři to nyní berou jako příležitost požadovat 100 EUR (nebo více) od provozovatelů webových stránek, kteří také používají písma Google.

 

Zůstaň aktualní!

Odebírat novinky

Obrana č. 1: Odstraňte chyby

Jakkoli je varování nepříjemné, ve většině případů je založeno na skutečném problému, který na webu existuje. Takže první věc, kterou musíte udělat, je vyřešit problém. Prohledávač souhlasu nabízí nápovědu zde: Přehledně uvádí, jaké služby web načítá, jaké cookies jsou nastaveny a kde jsou problémy, například se zeměmi mimo EU. Zjednodušeně řečeno, pokud náš prohledávač není spokojen s vaším webem, neměli byste být spokojeni ani s tím, že web splňuje požadavky.

  1. Spusťte ruční procházení webu nebo se podívejte na automatické procházení z minulého týdne.
  2. Identifikujte problémy, zejména v souvislosti s dodržováním GDPR u písma Google.
  3. Odstraňte problémy: Ve zprávě prohledávače naleznete přímé informace a příslušné odkazy na naši stránku nápovědy.
Prohledávač webových stránek správce souhlasu kontroluje soulad vašeho webu s GDPR.
Na této stránce je stále co dělat

U písem Google, které jste integrovali přímo do stránky, je nejlepším řešením načíst písma na svůj vlastní server (popisujeme, jak to provést zde: https://help.consentmanager.net/books/cmp/page /working -with-google-fonts ).

V případech, kdy písma přicházejí na váš web nepřímo, například prostřednictvím Map Google nebo Google Recaptcha, měli byste je tam zablokovat (viz příklady pro Mapy Google zde: https://help.consentmanager.net/books/cmp/page/ working-with-google-maps a Google ReCaptcha: https://help.consentmanager.net/books/cmp/page/working-with-google-recaptcha )

Po odstranění všeho lze prohledávač znovu použít ke kontrole.

Obrana č. 2: Vyžádejte si důkazy

Jakkoli to zní neuvěřitelně: Z více než 30 písemných varování a dopisů podobných varováním, které jsme obdrželi od Google Fonts, ani jediný dopis neposkytnul skutečný důkaz. Téměř ve všech případech bylo pouze řečeno, že klient web navštívil a data byla odeslána Googlu. V některých případech se říká, že důkazy jsou k dispozici nebo je lze snadno předložit – ale pak k takovým dopisům nejsou žádné přílohy.

Jako varovaná osoba zde existuje možnost: Pokud jsou nyní problémy vyřešeny (viz výše) a varující osoba nedokázala dostatečně zajistit důkazy, mělo by být nyní velmi obtížné je předložit. Pokud nemůže, je to slovo od slova.

Interesse? Am besten gleich in Kontakt treten


Termin vereinbaren

Obrana č. 3: Zvuk k protiútoku

Staré přísloví „útok je nejlepší obrana“ se osvědčilo dostatečně často, takže byste ho mohli hrát i v tomto případě. V několika případech jsou již podány protižaloby na varující osoby – někdy i na varující právníky / advokátní kanceláře. Můžete toho využít, aniž byste byli sami aktivní: V nejlepším případě pomůže, když svému protivníkovi řeknete, že jste hru prohlédli a nevzdáte se bez boje. Volný jezdec touží po rychlém zisku a může se vyhýbat zdlouhavému argumentu (výpočet „náklady/přínosy“ již nefunguje) a může ho nechat s „varováním“.

V této souvislosti by mohlo být prozkoumáno i protivarování. Vzhledem k tomu, že lze předpokládat, že se velmi pravděpodobně jedná o zneužití práva za účelem osobního obohacení, mohla se osoba vydávající upozornění dopustit trestného činu. V lepším případě už může pomoci hrozba takového protivarování.

Protože některé z těchto procesů jsou prováděny zcela veřejně, můžete jejich argumenty patřičně využít. Některé příklady lze získat z žalobní odpovědi v případu z Rakouska ( https://www.dataprotect.at/2022/09/21/google-fonts-verfahren-die-klagebe Answering/ ).

O krok drastičtější je hrozba protinároku (nebo protivarování): Pokud osoba, která varuje, procházela web specificky, aby hledala potenciální oběť, mohlo by se snadno jednat o podvod a/nebo vydírání. Zejména, pokud lze prokázat, že bylo zasláno několik varování (stovky?), lze snadno předpokládat, že se varující osoba zabývala nějakou „obchodní činností“.

Kromě toho existují metody varující osoby: Pokud varující osoba použila prohledávač k nalezení fontů Google na webu, lze namítnout, že se vůbec nejedná o porušení GDPR (koneckonců, počítač nemá žádné osobní data).

Obrana č. 4: Ignorujte

Další strategie: prostě si sedněte. Varovný dopis požadující 100 EUR nemůže strávit mnoho času vybíráním těchto 100 EUR. Po varování může následovat další výhrůžka – obrátit se ale na soud je mnohem větší překážka, zejména proto, že by pak musely být předloženy skutečné důkazy. Předpokladem je, že toto úsilí se varujícímu nevyplatí a doufejme, že o něm již neuslyšíte.

… a pro budoucnost: Provize!

Pokud je problém s varováním u konce, neměli byste to vnímat jako konec problémů s GDPR – další varování nebo možná dokonce oficiální kontrola by mohla do domu vlétnout zítra. Proto i zde platí rčení „příprava je polovina úspěchu“.

Konkrétně to znamená: nechte na vašem webu pravidelně běžet prohledávač shody (contentmanager) (v závislosti na balíčku se to stejně děje automaticky) a buďte okamžitě informováni, pokud se objeví nové problémy. Konkrétně v nabídce Menu > CMPs > Upravit > Nastavení prohledávače můžete provést nastavení, kdy a jak vás má prohledávač informovat o nových problémech.

Ještě nejste zákazníkem? Zaregistrujte se nyní zdarma a nechte web každý den automaticky analyzovat prohledávačem!

Aktualizace: upozornění pro další služby

Mezitím jsme obdrželi různá hlášení od zákazníků, kteří také dostávají GDPR „varování“. Nyní je varována celá řada věcí, nejen Google Fonts. V některých případech zákazníci dokonce obdrželi upozornění na integrované služby/nástroje, které jsou pro web nezbytné. Zákazník dokonce hlásí varování kvůli použití cookie banneru, takže pro úplnost:

Je zcela nesporné, že jakékoli služby mohou být integrovány, pokud jsou „nezbytné“ pro službu požadovanou uživatelem. V souladu s tím je také zcela nesporné, že banner cookie je „nezbytný“ a lze jej použít (dodržujte požadavky: ne každý banner cookie je v souladu s GDPR!). Můžete také odmítnout varování vzhledem k tomu, že naše služba prošla nesčetnými oficiálními kontrolami a žádný úřad by nikdy nenapadlo zakázat naši službu na webových stránkách.

Aktualizace: Upozornění jako hromadná pošta

Někteří zákazníci hlásí varování odeslaná hromadnou poštou. Zde si rozsah a drzost varování lze jen stěží představit. Zdá se, že různé „zájmové skupiny“ se také cítí být povolány, aby jménem svých „členů“ rozesílaly varování.

Aktualizace: LG Baden-Baden vydává zákaz varování

První soudní protivítr proti hromadným varováním: LG Baden-Baden nyní vydal soudní příkaz proti hromadnému varování pro Google Fonts. Varovatel, pan Ismail, má tak zakázáno kontaktovat partnery žalobců v souvislosti s integrací „Google Fonts“. V případě porušení hrozí pokuta až 250 000 € nebo dokonce vězení (LG Baden-Baden, rozhodnutí ze dne 11. října 2022, Az. 3 O 277/22). Více informací o případu na webu advokátní kanceláře LHR .


více komentářů

videa

Webinář: Žádné soubory cookie = ztráty příjmů?

Online svět čeká velké změny, zejména pro vydavatele a inzerenty. 11. března jsme spolu s Refinery89.com uspořádali webový seminář „Žádné soubory cookie = ztráty na tržbách“, abychom se podívali do budoucnosti. Webinář probíhal v angličtině. Diskutovalo se o následujících tématech: přehled Webinář poskytl cenné informace o tom, jak se mohou vydavatelé a inzerenti připravit na […]
Webinar Google Consent Mode v2
Nový, videa

Webinář: Režim souhlasu Google v2

Webinář na téma „Google Consent Mode v2“ se konal 27. února 2024. PDF pro webinář lze nalézt zde ke stažení . Diskutovalo se o následujících tématech: přehled Všichni mluví o Google Consent Mode v2. Od března 2024 bude Google vyžadovat, aby všechny weby a aplikace používaly režim souhlasu Google v2. K tomu je důležité mít […]