Regulační orgány Nizozemska, Norska a Německa (Hamburk) požádaly Evropský výbor pro ochranu údajů ( EDPB ) o stanovisko, zda velké online platformy mohou používat modely „souhlas nebo zaplať“ pro behaviorální reklamu založenou na platném a dobrovolném základě. souhlas uživatele. Pozadím bylo zavedení modelu předplatného ze strany společnosti Meta v říjnu 2023, ve kterém mají uživatelé na výběr, zda budou platit měsíční poplatek za používání služeb společnosti Meta bez reklamy, nebo budou služby využívat zdarma a uvidí reklamu – přímý příklad „Souhlasu“. nebo Pay“ model.
Rozhodnutí EDPB v této otázce je, že velké online platformy, které svým zákazníkům dávají pouze na výběr, zda zaplatí poplatek nebo dají souhlas se zpracováním osobních údajů pro behaviorální reklamu, nejsou v souladu s obecným nařízením o ochraně osobních údajů. Takový model vede k nucenému souhlasu a znevýhodňuje uživatele, kteří se odhlásí. Podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) musí být platný souhlas dobrovolný a uživatelé by se neměli cítit nuceni udělit souhlas se zpracováním údajů, aby mohli využívat služby online platformy.
V případech, kdy je používání těchto hlavních online platforem nezbytné pro sociální účast nebo přístup k profesním sítím, je omezení přístupu na osoby, které neudělily souhlas, považováno za negativní a není v souladu se zásadami nezbytnosti a proporcionality, omezení účelu, minimalizace údajů a poctivost v souladu s GDPR.
doporučení EDPB o dodržování předpisů
V zájmu splnění standardů GDPR proto EDPB vyzývá platformy, aby nabídly skutečnou „ekvivalentní alternativu“, která nezpůsobí dodatečné náklady. To znamená možnou možnost třetího souhlasu, která pro uživatele nezahrnuje žádné náklady a přesto jim umožňuje využívat služby těchto hlavních online platforem.
Implementace třetí možnosti souhlasu
Možným řešením může být např. B. sestávají ze tří tlačítek na banneru cookie: „Souhlasím se všemi“, což by znamenalo, že dobrovolně souhlasíte se zpracováním behaviorální reklamy; „Souhlasím bez behaviorální reklamy“, což by znamenalo odhlásit se ze zpracování behaviorální reklamy, ale mít možnost využívat službu do určitého limitu; a nakonec „platím“, což by znamenalo nesouhlasit se zpracováním behaviorální reklamy, ale mít možnost používat službu s více funkcemi než poslední možnost.
uživatelé consentmanager mohou přidat vaše vlastní tlačítko „Přijmout bez behaviorální reklamy“ do první úrovně vašeho tlačítka cookie podle našich technických pokynů na naší stránce nápovědy zde .
Pomocí těchto možností můžete zajistit, že vaši uživatelé budou mít více způsobů, jak poskytnout souhlas, než jen přijmout všechny podmínky nebo zaplatit poplatek.
Máte-li jakékoli další otázky, kontaktujte nás na adrese mail@ consentmanager .net.